DIASPORA US: Journees culturelles du Pulaagu à Cincinnati les 3 et 4 septembe 2011

12 juillet, 2011 - Envoyé par Ibrahima Sarr - 16 Commentaires - Lu 15 606 fois.

Léquipe cultuelle de Cincinnati

Le sage de Bandiagara Amadou Hampâté Ba dans une lettre adressée a la jeunesse africaine disait, je cite: A notre époque si grosse de menaces de toutes sortes, les hommes doivent mettre l’accent non plus sur ce qui les sépare, mais ce qu’ils ont de commun, dans le respect de l’identité de chacun.

La rencontre et l’écoute de l’autre sont toujours plus enrichissantes, même pour l’épanouissement de sa propre identité, que les conflits ou les discussions stériles pour imposer son propre point de vue. Un vieux maitre d’Afrique disait: il y a “ma vérité” et “ta vérité” qui ne se rencontreront jamais. La vérité se trouve au milieu. Pour s’en rapprocher, chacun doit se dégager un peu de “sa” vérité pour faire un pas vers l’autre. Fin de citation.

Pour mieux promouvoir ce message du sage le bureau fédéral de Pulaar-Speaking Association ( PSA) s’est doté depuis juillet 2010 d’un mémorandum pour éradiquer le déficit de communication mais aussi ou l’intégration et l’ouverture culturelles dans le pays d’accueil sont l’une des clef de l’épanouissement de Pulaar-Speaking, bref promouvoir les cultures africaines en général et le Pulaagu en particulier, selon son charge de communication et webmaster du site www.pulaarspeaking.org Mr Ibrahima NGaidé dit Adama.

Afin de renforcer ses acquis PSA organise pour la première fois des journées culturelles le 3et 4 septembre à Cincinnati, Ohio.

La section de Cincinnati est l’une des sections pour ne pas dire la section la plus dynamique que dirige le président, Souleymane NGaidé dit Bakary; un homme modeste et humble très disponible et pour atteindre l’objectif avec un lourd fardeau sur ses épaules il s’est fait entourer d’une équipe de cadre compètent et qui croit au Pulaagu parmi eux, Ousmane Baba Toure, Malaw Mbow, Abda Tall, Ibrahima Wone, Amadou Dia, Mamadou Oumar NGaidé et autres….

L’objectif global des journées culturelles de Pulaar-Speaking Association est la propagation des cultures et le dialogue entre les civilisations, la priorité de cet évènement est la promotion de la langue et la culture Fulɓe, développer une stratégie de promotion d’un environnement lettre en pulaar/fulfulde et comme disait l’autre :faire preuve du Pulaagu, c’est aussi la prise en charge par qui que ce soit, pour mieux jouir de son Pulaagu.

Selon le président les activités seront variées et riches des conférences, des concerts, le théâtre, l’exposition du livre pulaar mais l’espoir est de voir toute la communauté africaine participer au défilé traditionnel appelé Cayɗe !

 

PROGRAMME DES JOURNEES CULTURELLES

 

JOURNEE DU 3 SEPTEMBRE 2011

A 12H: Cérémonie d’ouverture à 12H qui sera marquée par la haute présence du maire de la ville de Cincinnati.

A 14H, une exposition d’art et du Livre Pulaar.

A 15H, Un défilé traditionnel ou Cayɗe

A 16H, Une pause Déjeuner

A 18H, Conférence: Le Pulaar et les Nouvelles Technologies de l’Information. Présenté  par Ibrahima Sarr de Pulaagu.com

A 20H, Pause Diner

A 22H, Théâtre et concert

JOURNEE DU 4 SEPTEMBRE 2011

A 12H, conférence: Pulaar Speaking Association; Genèse et perspectives. Par de la Commission de Communication du PSA

A 14H, Pause Déjeuner

A 16H, Conférence : La révolution maraboutique au Fouta Tooro, L’Almamya et les perspectives par Ibrahima Abou Sall.

A 19H, Pause Diner.

A 21H,theatre, concerts et les griots du Fouta .

Le président de PSA prononcera le discours de clôture.

Selon la communication et la commission de culture que dirige respectivement Ibrahima NGaidé et Cheikh et Baila Fall PSA déploiera tous les moyens qui seront à sa portée pour établir des relations saines, avantageuses mutuellement bénéfiques et pérennes avec tous ses partenaires afin de participer pleinement aux défis du développement que se fixent aussi bien les états, les organisations que les peuples de notre village planétaire. Ils travailleront invariablement pour la paix et les échanges culturels pour bâtir une communauté intégrée et respectueuse des valeurs sociales et éthiques de leur pays d’accueil. Ces premières journées ne sont qu’une étape introductive pour la promotion du dialogue humain et humaniste pour mieux léguer aux générations futures les valeurs de tolérance, de paix et de respect des autres.

Anne Hady Kodoye pour pulaagu.com

hady.anne@pulaagu.com

 

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16 commentaires

Ibrahima Sarr

12 juillet 2011 à 15:50    


C’est un moment très attendu de la culture peule auƴ USA. Inch Allah. L’accueil de cet éɓènement par la section de Cincinnati est une excellente nouvelle tant on connait le dévouement des communautés de cette ville de l’Ohio mais aussi de Columbus, tout près.
Yoo Alla hokku-en taweede ñalɗi ɗii haa mbaawen addude heen ballal men. Aamin

Oumar LY

12 juillet 2011 à 17:01    


Très encouragent! Continuez ces initiatives monumentales, et le Pulaar retrouvera la place qui est la sienne dans les hauts lieux de la culture universelle. JAMMA-JAMMA ACCAA CEEZU!

abda sall

14 juillet 2011 à 2:43    


salu,
bonne chance mes freres et soeurs pour votre contribution a la developpement de la langue et la culture pulaar/fulfulde sa ira inchaallah bnne chance

Djibril Thiam

14 juillet 2011 à 19:52    


E MIN NAAGANII ON NGUURNDAM E CELLAL HAA MBAAWON YUBBINDE DII NALDI, SABUWONAA SARA E LOLLINGOL KAANNGOL E LENOL MEN,EMIN NGODDI-ON KONO HAKKILLAAJI AMEN NGODDAANI ON, BLOG PULAAGU KADI WODDANI MIN;YOO HOONO LENOL MEN? TAWA ENDEN KABA NO FEEWI E ELLAJI MEN;ON NJAARAAMA;

Abdulaay ba

17 juillet 2011 à 18:15    


Moƴƴi.yo ALLAH 6amtu leniol men ngol

USMAAN BAABA TUURE

17 juillet 2011 à 20:06    


tintee tinnee tiizee tintinee , en ndanii sokhla mawzo kono maa geno wallu sabu maa keele cu6e heen , mbozo wiyaa moni kala e men « otomo yoomi oto fof mo aami , oto mo loo6i oto fof mo haa6i , otomo yuurnitii gollemum wiy golle kay njonii e gollaaze gosoraazo seeraa e laawde, koriddanno maa so daraaki a fotaa dartaade, ….jamma jamma zaccaa ceezu .woni jontaazo tan ko bazzo kofoti wadde ko e sahaa mum . , waddi ngaaree e keewal mbazen ko potzen wadde ko giza en njalaaka jango men , wadde ngaree ngubbuten dingiral men kannge buura

Ibrahima Sarr

27 juillet 2011 à 21:00    


Onon Sinsinaatinaaɓe onon njeyoyta wune oo sabu yuɓɓinde ko fori nih, nodda heen kadi banndiraaɓe Fulɓe fof. Ngati gooto e men fof maa waɗ heen fotde mum. So Alla jaɓii.

Oumar Niane

18 août 2011 à 0:03    


Jaraama e mon ful6e fulaa6e lamzam, co66oy’y’i hannde lezze mamaaje janngo. njabeeri hannde basaale juumtooje janngo . Hoynii6e 6amtaare 6e ngaldaa e yedditaare. Gooto e men fof ena foti naamndaade naamndal hoyre mum. holi darnde ma e lenyol he ? holi gollal ma e lenyol he ? Sikke alaa so tawii pinal ful6e holliraa6e haa to dowlaaji dentuzi amerik zuum ko tinnaare ngenndiyankoo6e men ON NJARAAMA YO GENO WON BALLO !!!

rougui mbodj

21 août 2011 à 17:37    


Mi weltima kadi beltoro komi suka kono sino ko sagame mi tawtéré dum soko goto fof yo addu ballalmum do hedi do yimbé bawa bamtade to dentale ala yo alla walu pulagu ha wata jagede é iniversitéji e aduna o fof mi salmini kala jido pular et fulfuldé e der aduna he yo allahou dowdo o yetine fadare o jam e bural Amin

koreera

3 septembre 2011 à 17:37    


on mbadii ko yoodi feewi ,kala do ngonden hono dum ina foti huccaneede sibu ko nafoore meere meere

belly sarr

28 avril 2012 à 23:43    


seydi saar haala maada wili yoodi teddii welii yur miniima raazel adel bilaa raazel sagata looto toodo e gallaadi banndum en woto bon law yaarabbi

belly sarr

28 avril 2012 à 23:44    


Jibinannde Afrik, Asii, Amerik latin, nde imperiyaal feeñi, naatani jiimde aduna oo kala, dartiima, haɓaa, haɓtii haa nde poolgu añɓe darni koloñaal e ɗeen leyɗeele. Jibinannde Muritani wonaani sara e ɗiin kareeli. Kono ndeen, nde tawnoo leydi men wonaa leydi ndentundi, ndi laamu ngootu, njiimaandi ngootiri, Muritaninaaɓe kaɓtorii ko ina ceerti, moni fof bannge mum e diiwaan mo wonnoo oo, no wonirnoo oon dumunna. E oon sahaa noon dowlaaji ɓurnooɗi yiytinaade ko ɗiiɗoo : Fuuta Tooro, Gooy, Emiraa Tararsa, Emiraa Barakna e Saahil.

Waalo Barak

Waalo Barak jeyanoo ko njiimaandi kaananke Jolof. Waalo Barak heɓi hoore mum tigi-rigi ko hakkunde hitaande 1550 e hitaande 1600. Oon sahaa tuubakiri fuɗɗiima naatde Senegaal, kompañiiji komersa (julaaɓe) en ngari ɗo Ndar ɗoo, ciiñci ɗoon, ina telloo e maayo Senegaal e nder laaɗe cuurki, na njeeya meyliis, jamɗe, suukara, sanngara, ñaaƴe ekn … na paggoo maccuɓe e kaŋŋe, kam e ñiiƴe ñiibi, ummaade Waalo Barak, ndewaa Fuuta Tooro haa njettoyo-ɗaa Ngalam (leydi Soninkooɓe). Oon jamaanu, nde wonde ɓe keƴaano tawo, naataani e miijo ardiiɓe leydi Farayse dahde Senegaal e Muritani, alaa e sago ɓe njoɓa laamɓe ɗee leyɗe (Waalo, Fuuta, Tararsa, Ngalam) njoldi e kubbal.

Nde tuubakooɓe ngari tawi ko Waalo ina woni e jiiɓru mawndu :

Jiiɓru nder ngalu Waalo : maccuɓe ko murtuɓe, na caltii kalifaandi muusndi pawiindi e daaɗe mum en, na caltii ko konetee ina njeeyee tuubakooɓe koo. Nde tawnoo laamu nguu yowitinoo ko e kalifaandi (tuggi ndema, haa e awo haa heɓi ngaynaaka e kala golle nafooje), murtugol maccuɓe alaa e sago adda kiris (iiñcuru) e nder ngalu Waalo;

– Jiiɓru politik hakkunde laamu lorloowu ngu e ɓiɗtaaɓe ɓee ;

– Jiiɓru nder kinɗe tamɗe laamu nguu: mi siftina on ndeen, Barak, hono laamɗo Waalo, yaltata ko e galleeji tati : Loggaar, Joor e Teejekk. Jaagorɗe Barak kadi ko tati : Jogomay, Jawdiin e Malo.

Nde tawnoo laamu nguu naatnii ngalu ummortoongu e dokke tuubakooɓe, ɓe mbiy-ɗen ngalaa tawo doole, na njuloo, na njiɗi hisnude njulaagu mum en, na njeena, ndokka njoldi e kubbal, ɗum waɗi kareeli keewi hakkunde ɓiɗɓe galleeji laamotooɗi ɗii.

Fawtii e nduu iiñcuru, wolde mawnde na joli rewo, hakkunde safalɓe, wolde

(1644-1674) hakkunde seernaaɓe «Suwaaya» en e «Aarabeeɓe Hasan».

Waalo e Shaar Bubba

Shaar Bubba ko hare mawnde hakkunde safalɓe : hare laamu, hare njiimaandi Muritani.

Heen bannge ko seernaaɓe. Ardinoo ɓe ko ceerno biyeteeɗo Naseer Eddiin. Oya bannge ko Hasaan en. Nganndu-ɗen heen ko seernaaɓe ɓee tuugii ko e Lislaam, calii keeferaagu e ruggooji bonɗi ɗi Hasaneeɓe lorliri safalɓe heddiiɓe ɓee, kañum en e ɓaleeɓe. Seernaaɓe ɓee ina calii kadi njulaagu tuubakooɓe, nde tawnoo e ngu pertina njulaagu maɓɓe kamɓe e koye maɓɓe, njulaagu hakkunde leyɗeele ɓaleeɓe e Maruk. So ɗum ɓennii aɓe njiɗi dartinde ko laamɓe Waalo e Hasaan en konata maccuɓe na njeeya tuubakooɓe ko.

Oon dumunna Lislaam ummiima rewo fuɗɗiima naatde leyɗeele ɓaleeɓe, fedde juulɓe sosaama e Waalo (nde tuubakooɓe mbiyata Tubanan), tee, nde wonde seernaaɓe kuniima maa ngittu kongol maccuɓe in yeeya tuubakooɓe, ngitta lorla mo laamɓe pawi e Waalo, Waalo-waalo en jiimaaɓe, Waalo-waalo en peccii :

– ɓiɗtaaɓe, lorlaaɓe (maccuɓe e ko heewi e Baadoolo en) keeranii «Tubanan» e wondiiɓe mum en (hono seernaaɓe ɓe Naseer Eddiin woni tiitoonde mum en) ;

– laamɓe Waalo e kala ɓe nguurndam mum en yowitii e laamu lorla, keeranii Hasaan en.

Tuubakooɓe, nde tawnoo ina peertani nafooje mum en, nguuranii laamɓe Waalo e Hasaan en, mballitiri ɓe petelaaji, kure e conndi. E nder hitaande 1674, Naseer Eddiin waraa e wolde ɗo haɓtotonoo Heddi (jogorɗo wonde Emiir Tararsa). Lomto Naseer Eddiin timmuɗo saɗi dañde caggal makko. Ɗuum e geɗe goɗɗe (bayɗe no ballal tuubakooɓe Farayse, maccuɓe e Baadoolo en nootitinooɓe e makko), ngaddani Hasan en foolde seernaaɓe.

Jamfa Barak Yerim Kodde Mbooc na maantini e oon sahaa : caggal tuubgol makko, seernaaɓe e wondiiɓe mum en koolii mo, mbaɗi mo «Mbuur Jullit» (laamiiɗo juulɓe), jarabi ngalu naati mo haa tuubaako biyeteeɗo De Mudirinoo loowi mo mbonɗam, yeeni mo, seerndi mo e banndiiko en.

Gila tuubakooɓe paami luure hakkunde ɓiɗɓe galleeji laamotooɗi Waalo, ɓe ngoni e urɓude hakkunde majji ; ɓe mballita oo mbele ina hisnana ɓe faggudu maɓɓe, ɓe ŋaafta oogaa sabu hollitii won salaare. Pooɗondiral laamu gadanal ko hakkunde Beer Caaka e Yerim Mbañik, mo kaawoo mum biyeteeɗo ‘Malikuri’ wuuraninoo.

Fayndaare tuubakooɓe Farayse ko ɗaftude Hollanndee en e Engele en e nder Pooɗondiral hakkunde maɓɓe ngam jiimde Muritani e Senegaal e fooɗtande hoore mum, kañum tan, ɗawa heddiiɓe ɓee e kongol maccuɓe e faggaade ɗacce (1713 haa 1763).

Na jeyanoo e yiɗde maɓɓe heɓtude won kolaaɗe, ɓe ndema heen liiyeeji, simme e gawƴe suukara ekn … Kono Orop no diidorinoo alaano ɗeen doole e oon sahaa, tee ɓurnoo heɓanaade Faraysenaaɓe ko duuɗe biyeteeɗe Antiiy, ɗe ɓe paggantonoo maccuɓe ɓaleeɓe, mbele ina ndemana ɓe .

Oon dumunna safalɓe Tararsa naatanii yiɗde yo Waalo jeye e njiimaandi mum en, alaa hankadi ko jolata ɗoon tawa ɓe tawtoraaka. Beer Caaka (mo Haggaar) adii laamaade ; kono Yerim Mbañik (mo Teedyekk), mo tuubakooɓe mballi haa laamii, fooli Beer Caaka nde hare hakkunde maɓɓe juutoynoo.

belly sarr

29 avril 2012 à 12:08    


E hitaande 1885, Ferderba (Guferneer Ndar) yamiriino mahgol Foor e daande maayo Senegaal, sara nokku kaaƴe e yoryor mo Felu. Ma larme o ɗuho ɗoon, ƴeewa, etee reena kala ko dillata e saraaji mum. Nde tawnoo golwole Sayko Umaar Taal ene keewnoo e diiwaan he e oon sahaa, yimɓe heewɓe dogatnooɓe mo ɓe ceerataa e yahde mooloyaade sara foor o, e mahde ɗoon cuuɗi kaaƴe e ɓakke, haa ɗum wonti gurel teskinngel.

Ardinoo foor o, hono Foor Madiina Kaasoo, ko Ndaranke jilluɗo, ganndiraaɗo Pool Hool (Paul Holle). Nde tawnoo omo jooɗtorinoo wonde konu Sayko Umaar ma yetto ɓe, Pool Hool mahi tata gooto cowaaɗo laabi ɗiɗi ngam jokkondirde gurel ngel e foor o.

Laamɗo Kaasoo, hono Juka Sammbala, hoɗnoo ko e gurel he, e tata he, ene wondi e yimɓe mum. O hunaninooma Pool Hool wonde alaa fof mo o jebbilantoo, o maayata ko sara mum.

Wonnoo e foor he ko 64 soldaat, heen 11 tan ngoni tuubakooɓe.

Nyande 19 lewru abiril 1857, hoɗɓe e foor he cooynii junngo baafal konu Saylo umaar Taal ene ara, ene tiindii e maɓɓe…

Ñalnde 19 lewru abiril 1857, hoɗɓe e foor he (hono Foor Madiina Kaasoo) cooynii junngo baafal konu Sayko Umaar Taal ene ara, ene tiindii e maɓɓe…

Janngo e mum, fotde ujunnaaji noogaas juulɗo ngari ene tiindii e Foor he kam tata Sammballa o. Ɓe keewaani dille hono no Afriknaaɓe ngaadorinoo. Ɓe ngardi ko cente cente, e nehdi, e deƴƴere… Fotde waktuuji limtilimtinɗi kano ŋaaji e petelaaji soldatee ɓe Pool Hool njulii banngeji keew ɗi e konu Sayko,mbarii heen heew ɓe. Kono, so ɗi pellii tan, koninkoo ɓe Sayko e Alfaa Umaar Ceerno Baylaa keddotoo ko ina njala, ina njoora jalee ɗe, ina ɓeydii yaha tiindaade e tataaji Madiina ! Kala maay ɗo heen ne maayata ko ene moosa. Ngar-mi ngaraa hakkunde konuuji ɗi ɗi ɗi fu ɗ ɗii ko fajiri ene ndaara feerde, joofi ko hedde waktuuji sappo e goo subaka. Tuubakoo ɓe ɓe e koye mum en ceedtiima wonde ko tampere tan dartini koninkoo ɓe Sayko, alaa heen dog ɗo, alaa heen jahtir ɗo caggal, ko tampere tan he ɓtii ɓe, wonaa fooleede ɓe.

Sayko Umaar tawtoraama wolde nde, o wonnoo e saraaji Foor he, e nokku jihtinii ɗo. Hollitaama wonde soldatee ɓe Foor o ndartiima sanne; nde ɓe nduttunoo juul ɓe ɓe laabi ɗi ɗi, yamiraa (woon wiy ɓe ko Sayko yamiri, wo ɗ ɓe mbiy alaa, ko Alfaa Umaar Ceerno Baylaa yamiri) yo Foor o jooke ba ŋ-yoo-ba ŋhoto hay gooto yaltu, ma heege e ŋakkeende kure ngaddan won ɓe toon ɓe jebbilaade.

E maayir ɗe lewru ndu, nguura sa ɗti e nder Madiina, heege fu ɗ ɗii tampinde ho ɗ ɓe heen ɓe. Pool Hool (gardii ɗo Foor o) renndini kala ko heddiinoo e nguura e nder Foor he, o dottani mo woni kala ko foti ñaamde e ñalawma…

E maayirɗe lewru ndu (abriil 1857), nguura saɗti e nder Madiina, heege fuɗɗii tampinde hoɗɓe heen ɓe. Pool Hool (gardiiɗo Foor o) renndini ɗo gootel kala ko heddiinoo e nguura e nder Foor he, o dottani mo woni kala ko foti ñaamde ekala ñalawma.

Puudaar petelaaji fuɗɗii ŋakkude. Yoga e soldateeɓe ɓe alaa ko keddorii so wonaa loowannde wootere. Yimɓe ɓe puɗɗii nattude waawde muñde ñallude e waalde reende tataaji ɗi. Fotde yimɓe 6 000 ɓaleeɓe arnooɓe moolaade sara tuubakooɓe ɓe ina maaya heege e baasal.

Ñalnde 18 sulyee, ko heddinoo e nguura waawatnoo jogaade wuro Madiina tan ko fotde waktuuji seeɗa. Ɗoon tan nanaa piyanɗe kanoŋaaji ina lotta to woɗɗi. Soldateeɓe ɓe fof ndogani ɓale ɗe ina ƴeewa, ina gondi e yaakaare … Ko faabotooɓe ngari, e gardagol Federba. No naane e jooni ɓe njettii. Arɓe ɓe ina pellira bannge, soldateeɓe Madiina ina pellira bannge , dooknooɓe Madiina ɓee ne carondiri baŋ-yoo-baŋ. Federba naati e nder Foor he, humpitii darnde nde yimɓe Foor ɓe ndartorii konu Sayko Umaar fotde balɗe 90 (tuggi ñande 19 abiril haa 18 sulyee).

Nde Federba aratnoo nde ene roontii waraango, o ƴeftori e laawol makko Kumandaŋ Des Essarts garnooɗo faabaade Madiina. Laana makko curi yuwnoo ko e daande maayo ngo, Fulɓe ene njani e makko, omo faawngi, omo felle, omo reento hakke doole makko. Nde Federba arnoo, o waɗi mo e laana curi mbiyeteeka Podoor, ko e makka a maayi e oon kikiiɗe. Joofii.

Tesko : Daartol Wolde Madiina eggaa ko e farayse e winndannde tuubaako biyeteeɗo G, Hardy, e nder deftere Daartol Hirnaange Afrik e njiimaandi farayse (G. Barry, Histoire de l’Afriŋue occidentale, pp. 105-107). Eɗen teskoo heen ɗee geɗe garooje :

– tuubakooɓe ɓe ene njaɓi pellital, e cuusal, e nehdi ene tabiti e konu Sayko Umar, kamɓe fof e añde mo no feewi (en ndiiwii ɗum, en njaltinaani ɗum e firo he);

– kaɓirɗe konuuji ɗiɗi ɗi potaani ; ko noon ne wonande peeje e njiilgu wolde.

– wolde Madiina (19 abiril haa 18 sulyee 1857) ene jeyaa e golwole gadiiɗe ɗe konu Sayku Umar huccini e tuubakooɓe farayse : hikka (sulyee 2008) waɗata ɗum duuɓi teemedere e capanɗe joy e goo (151).

belly sarr

30 avril 2012 à 19:33    


yoo jam won emon banndam en min mbeelta niima on sanne njokkee golle

belly sarr

1 mai 2012 à 9:40    


E wiyde annduɓe ɓee, won gabbel dogi 300 006 kiloomeeteer e leƴƴannde wootere. Ko e jarribo ɓe ceedii ɗuum. So ngoo jarribo laatiima goonga, ɗum wayata ko no waklitere kewi e ganndal nii. Waɗi noon, ko hiisaaji gaddanɗi aadee feewnude bommb atomik, walla yahde lewru, walla werlaade satelitaaji, ɗiin hiisaaji fof tuugii ko e ganndal ganndo moolanaaɗo biyeteeɗo Albert Einstein lelnunoo e hitaande 1903, kiisingal wonde alaa abbere ɓakdi waawi daɗde annoore, ɗum noon alaa abbere ɓakdi waawi dogde ko ɓuri 300 000 kiloomeeteer e leƴƴannde wootere.

Ɓetooji haralleeɓe ganndal siyaas mbaɗi e ngabbon ɓakdi tuugorkon (ɓurkon famɗude, mbiyeteekon ‘Netirino’) kollitii huunde haawniinde : kon ndaɗii annoore e dogdu, woni kon ɓurii ɗum yaawde. Njaaweendi makkon yettiima 300 006 km, tawi noon, gandal kuutorteengal haa e sahaa, hiisii ko alaa ko ɓuri annoore yaawde (300 000 km e nder leƴƴannde wootere).

Kono tan, e ooɗoo sahaa ɓe ngoni ko e hoolkisaade, sibu, so ɗum laatiima goonga, ɗeɓata waade ko no Asamaan saami e dow koye men nii, alla e mum heewde batte! Ina jeyaa e ɗeen batte, hollitde won ko ŋakkunoo e ganndal Albert Einstein lelnunoo, ngal winndere ndee kala tuugii ngam tafde bommbo atomik, haa e nawde aadee to lewru, neldude laakon wiɗto e nder niɓɓe kammu, nder pulki yuɓɓo naange, werlaade satelitaaji, waylude ɓakdi waɗta ɗum semmbe (E=mc2 !). Kono hoto njaawee, sibu nde Einstein lelnata ngaal ganndal ndee, gabbel ɓakdi anndanooka tawo, ngel yiytaa ko e hitaande 1956 (hitaande caggal caŋkagol makko) hay so tawii miijanooma gila e hitaande 1933. Einstein lelnunoo ganndal mum biyeteengal ‘ganndal yowito deɗɗingal’ ko e hitaande 1905.

Ɗum fof e wayde noon, ɓe mbiyi yimɓe hoto keño, hoolkisooji ɗii ina njokki. Wonande Nokku Ngenndiijo Farayse toppitiiɗo wiɗto ganndal siyaas « sabu batte moolanaaɗe ngoo ɓeto waawi battinde e Ganndal tago, ɓetooji jaambureeji ina njojji ngam goongɗinde haa jaaloo walla riiwtude ɓetooji ɓaɗaaɗi ɗii ». « Ko ɗum addani wiɗtooɓe ɓee yiɗde ɗaɓɓirde annduɓe woɗɓe ganndal tago yo koolkiso ngooɗoo ɓeto, tawa kuutorii ko ɓetirɗe goɗɗe ».

«So min laaɓanii on deedi, min mbiya on wonde min ngoogɗinaani ɗum. So tawii noon caggal nde hoolkisaa no moƴƴi tawaama ina woodi, ganndon ko waklitere moolanaande, ko mbayliigu moolanaang tafngo ganndal men ».

Einstein ko juumnooɗo ? En cikkaani tawo ! …
Hol batte majjum, so ɗum jaalɗii ? So goonga hakkille waawaa huɓindaade batte majjum tawo, Alla e majje mawnude e heewde. Ina gasa tawa won ɓetal sodorde ngabbon kon njiyti, ndewi heen… ɗum firtata ko faru wanaa ɓete nay (ɓete tati weeyo ganndaaɗe ɗee, yantude e sahaa) tan waɗi, ina woodi ɓetal goɗngal, joyaɓal.

«Ina gasa kadi tawa njaaweeki annoore wonaa kaaɗtudi njaaweeki ». «Ɗum firtaani kadi wonde Einstein juumii. Einstein dallinaani wonde Newton ko juumnooɗo, o yeddaani Newton, alaa, o yiytu, o tafi ganndal ɓurngal yaajde tan (pawtingal e dow ganndal Newton ngal). Ganndal Newton ina lutti goongɗude so tawii njaaweeki ina famɗiri no feewi njaaweki annoore ».

Ko laaɓi tan, annduɓe ɓee ndonkii jogaade koye mum en hannde, ɓe mbayi ko no ñiklaaɓe nii, nde tawnoo, so ngoo ɓeto jaalɗii, ko dame kese ganndal e wiɗto uddittoo. Ɗum firtata tan ko ganndal Einstein « ina goongɗi wonande won ɗiin fannuuji, kono ganndal ɓurngal ɗum yaajde ina woodi … ». Kono kamɓe fof e softude, ɓe mbasiyiima yimɓe ɓee nde mbaarata seese, sibu ɗum suwaa goongɗineede, sibu kadi, e duuɓi jawtuɗi ɗii, Eɓɓaande wiyeteende Ninos to Dental leyɗe Amerik ɓetiino ko wayi noon, kono annduɓe ɓee calii jaalɗinde ɗum sabu, e miijo maɓɓe, kaɓirɗe ɗee ina ŋakki seeɓde. E ooɗoo sahaa ɓeen wiɗtooɓe Amerik ko heen ngoni, tawi kuutortoo ko kaɓirɗe kese ceeɓɗe sanne.

CERN
CERN ko gooto e laboratuwaaruuji ganndal ɓurɗi mawnude e winndere ndee. O sosaa ko e hitaande 1954. O woni ko e keerol hakkunde Farayse e Siwis. Faandaare Centre européen de recherches nucléaires (CERN : Nokku wiɗtooji nikleyeer wonande Orop) ko jiytugol doosɗe winndere. Leyɗe 20 ina jeyaa e makko : Almaañ, Otiris, Belsik, Bilgaari, Danemarke, Espaañ, Finlande, Farayse, Geres, Hongiri, Itaali, Norwees, Pays-Bas, Poloñ, Portigaal, Eslowaki, Ndenndaandi Cek, Anagalteer, Sued, Siwis.

Jarribo OPERA, waɗngo ɓeto ngoo
Miijii, lelni jarribo Opera ko goomu wiɗtooɓe jeyaaɓe Almaañ e Belsik e Koree, e Koroasi e Farayse e Itaali e Israayiil e Yaabaan e Riisi e Siwis e Turki. Ko goomu ganndal cañiingu. Tafi ngu ko annduɓe siyaas heewɓe e aasiñooruuji e haralleeɓe e sanɗaaji. Ina jeyaa heen laboratuwaaruuji keewɗi haa arti noon e CERN. OPERA ina renndini hannde fotde 160 ganndo biɗtoowo ummoriiɓe e 30 Duɗe ganndal e nder leyɗe 11. Ngam sunnaade ngabbon tuugorkon, peewnirkon ɓakdi, nokku oo ina jogii kaɓirɗe ceeɓɗe sanne. Ina heen « LHC », kowol ngol 27km, gonngol 100km nder leydi, ngol alaa ko waɗiraa so wonaa etaade ɓeydaade faamde no winndere tagiraa tawa ina arta e ngonka ɓalliika Dajjitannde mawnde (Big-Bang), rewrude e pelɓondiral cereeli gabbe ɓakdi.

belly saar jowitiido e piindi pulaar

PRESIDENT ATHIE YOUSSOUF

28 janvier 2016 à 23:32    


Au nom de Pulaar Speaking Association,LTD
et a mon nom personnel en tant que Pdt. de PSA dans les temps de : 2009 a 2011,
J’addresse mes meileurs souhaits de Bonheur,reussite et de progress pour cette equipe culturelle et sociale de Cincinnati encadree par Bakary, Ousmane,Hady …,qui a montre ses preuves de competences pendant ces journees culturelles de Cincinnati Aout 2011.
Le Foutah,plus precisement tout African et surtout les Peulhs, ont retrouve leur fierte et leur valeur encestrale qu’ils ou qu’elles continueront d’appartenir. L’union fait la force, <<>>.

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